Sposoby na użycie flashcards:

  1. Gra zręcznosciowa – Flashcards leżą obok siebie na podłodze obrazkami do dołu. Uczniowie rzucają miękką piłeczką w wybraną przez siebie kartę. Gdy uda im się trafić, odkrywają i nazywają obrazek.
  2. Gra artystyczna – Uczeń losuje ze stosiku tajemniczą kartę i pędzelkiem maluje w powietrzu obrazek, który przedstawia. Grupa obserwuje „malarza” i odgaduje słówko.
  3.  Gra pamięciowa – Dzieci siadają w kole lub wokół stolika. Kolejno otrzymują od lektora karty obrazkowe, nazywają je i układają w rządku. Close your eyes!Lektor zabiera jedną lub kilka kart. What’s missing?

    Lektor zamienia kilka kart miejscami. What’s different?

    Lektor dokłada obrazki, których wcześniej nie było. What’s new?

    W następnej kolejce zabawy uczniowie przejmują rolę lektora. Liczbę używanych obrazków dostosuj do poziomu grupy.

  4. Przefajne pomysły ma blog Head Full of Ideas.
  5. Gra kooperacyjna – Lektor nastawia minutnik na 60 sekund. Jedno z dzieci otrzymuje lusterko i siada tyłem do grupy. Za jego plecami uczniowie kolejno pokazują flashcards tak, aby dziecko siedzące tyłem dostrzegło odbicie obrazka w lusterku i nazwało go. Po nazwaniu 3 flashcards następuje zmiana i inny uczeń siada tyłem do dzieci. Celem zabawy jest poprawne nazwanie przez grupę jak największej liczby słów w ciągu minuty.Ilość potrzebnego czasu dostosuj do liczebności klasy.
  6. Gra ruchowa – Schowaj za plecami tajemniczą kartę obrazkową. Zachęć dzieci, aby zajrzały i zobaczyły co na niej jest. Kiedy znajdą się na tyle blisko, żeby dojrzeć obrazek, udaj, że przed nimi uciekasz nadal chowając flashcard za plecami. Uciekaj dopóki uczniowie nie zobaczą i nie odgadną słówka.Po pierwszej kolejce zabawy wyznacz jedno z dzieci na następnego uciekiniera 🙂
  7. Miganie obrazka – pokazujemy dzieciom szybko flashcards i chowamy. Zadaniem dzieci jest odgadniecie co widziały na obrazku.
  8. Magic envelope. Nauczyciel rozkłada koperty na dywanie w których znajdują się karty obrazkowe. Prosi wybrane osoby o podejście i wylosowanie jednej koperty. „Marta, take an envelope, open it and look inside. What’s this?” Kiedy wszystkie koperty są otwarte nauczyciel prezentuje słownictwo (ćwiczenie na zaprezentowanie słownictwa).
  9. Lip Reading – dzieci siedzą w kółeczku. Nauczyciel szeptem wymawia słówko. Dzieci z ruchu warg próbują odczytać słowo i wybrać odpowiedni flashcard.
  10. Which one is missing? Dzieci muszą zapamietać ilustracje. N. mówi: close your eyes. W tym czasie chowa jedną ilustracje. Dzieci muszą odgadnąć czego brakuje.
  11. What has changed place? Dzieci musza zapamiętać kolejność flashcards. Zamykają oczy, a nauczyciel zmienia miejsca kart. Dzieci muszą zgadnąć jakie karty zmieniły miejsca.
  12. Wyścig kart. Dzieci siedzą w kółeczku. Podnosimy dwie karty przed siebie. Dzieci muszą wytypować, która karta wygra wyścig. Nastepnie podajemy jedną karte w lewą strone okregu, a drugą w prawą. Karta, która pierwsza wróci do nauczyciela wygrywa wyścig.
  13. Karta z dziurką. Na flashcard nakładamy karte z dziurką o średnicy około 5 cm. Zadaniem dzieci poprzez mały fragment jest odgadniecie co kryje się pod kartą.
  14. Budowanie wieży. Pokazujemy dzieciom flashcard. Jeśli prawidłowo nazwą obrazek układamy wieże: karta – kubek – karta – kubek.
  15. Who Has a…? Dzieci siedzą w kółeczku. Rozdajemy im flashcard i pytamy” Who Has a banana? Itd. Zabawa podobna do „who stole the Cookie” J
  16. ABC game. Pokazujemy dzieciom karte z literą, np. „A”. Zadanie dzieci jest wybranie odpowiedniego obrazka zaczynającego się na literke „a” np. Apple.
  17. Bring me.. Rozkładamy flashcard na dywanie na całej Sali. Nastepnie wybieramy po kolei dziecko mówiąc ”bring me a dog” (jeśli powtarzamy nazwy zwierząt).
  18. Abracadabra. Rozkładamy flashcards obrazkami do dołu. Wskazujemy na jedną karte, a każde dziecko mówi nazwę przedmiotu, które uważa, że jest na odwróconej flashcard razem z dziećmi wymawiamy zaklecie: Abracadabra, abrakadabra czarując rekoma.
  19. Taniec wokół flashcards. Rozkładamy flashcards w kształcie koła. Dzieci robią kółeczko wokół nich. Włączamy piosenke związaną z danym tematem. Dzieci chodzą dookoła kółeczka, gdy muzyka przestanie grać dzieci się zatrzymują i mówią po angielsku koło jakiego zwierzątka stoją.
  20. Pociąg. Ustawiamy się w pociąg. Rozkładamy flashcards na dywanie. Włączamy muzyke. Gdy muzyka przestanie grać, nauczyciel wypowiada słowa a zadaniem dzieci jest dotarcie do odpowiedniej karty (stacji).
  21. Pudełeczko. Przygotowujemy pudełeczko z dziurką. Dzieci siedzą w kole. Włączamy muzyke. Dzieci podają sobie pudełeczko. Gdy muzyka przestanie grać osoba, która ma pudełeczko musi wylosować jakąś flashcards i odgadnąć co ona przedstawia.
  22. Guess the picture” – Nauczyciel zwraca się do uczniów o wybranie reprezentantów grup. Podchodzą oni do tablicy, na której zawieszone są różne obrazki. Nauczyciel mówi: Show me a yellow blouse with a little flower on it. (pokażcie mi żółtą bluzkę z małym kwiatkiem), albo: Show me a big green ball. (pokażcie mi dużą zieloną piłkę) itp. Zadaniem uczniów jest wskazanie konkretnego przedmiotu o podanych przez nauczyciela cechach. Zwycięża ten zespół, który uzyska największą liczbę punktów.
  23. Głuchy telefon – dzielimy dzieci na 2 drużyny. Pierwszej osobie z każdej drużyny mówimy na ucho słowo, zadaniem ostatniego dziecka jest wypowiedzenie na głos słowa i wybranie odpowiedniego flashcard.
  24. Magic eye – rozkładamy flashcards na dywanie. Nazywamy wszystkie rzeczy po kolei. Nastepnie odwracamy do dołu jedną karte i ponownie nazywamy wszystkie karty razem z tą zasłonietą. Potem znowu odwracamy drugą karte i znowu nazywamy wszystkie karty razem z dwoma odwróconymi. Potem odwracamy trzecią, czwartą, itd. Dzieci cieszą sie, że potrafią nazwać wszystkie nawet tego nie widząc.
  25. Is it a….? Nauczyciel przygotowuje zestaw tematyczny, np. Toys (Zabawki) i losuje jedną ilustrację nie patrząc na obrazek. Odwraca ją w kierunku dzieci i próbuje zgadnąć, co jest na obrazku. Dzieci muszą zrozumieć nauczyciela i odpowiedzieć mu czy ma rację, np.: Nauczyciel wylosował lalkę – Is it a doll? YES, Nauczyciel wylosował pociąg – Is it a car? NO, it’s a train. Podobnie można bawić się z ilustracjami przedstawiającymi zwierzęta, pojazdy, kolory lub liczby.
  26. Memory game. Przygotowujemy dwa takie same komplety flashcards, np. o zwierzątkach. Rozkładamy flashcards ilustracjami do dołu. Zadaniem dzieci jest znalezienie par, wypowiadając pytanie, np. „a dog, a dog, where are you?”. Osoba, która zbierze najwięcej par wygrywa 🙂