Manual lektora czyli co należy do Twoich obowiązków i jakie są nasze oczekiwania:
Do obowiązków pracownika na stanowisku Lektor Języka Angielskiego w Union Jack należą:
I. Przygotowanie zajęć. Co muszę wiedzieć przed zajęciami? Jak poznać swoją grupę – informacje:
- Ile osób w niej jest,
- Jaki poziom znajomości języka mają słuchacze,
- Jaki kurs (podręcznik) jest dla nich przewidziany,
- Czas i miejsce zajęć,
- Materiały dodatkowe na zajęcia konwersacyjne dostępne i odpowiednie dla grupy,
- Jaki strój jest odpowiedni,
- Jak reagować w sytuacjach konfliktowych podczas zajęć,
Jak się przygotować do zajęć?
- Poznaj platformy online:
- Langlion – dziennik elektroniczny,
- Platformy NGL dla lektora oraz słuchacza,
- Podręczniki i materiały dodatkowe,
- Stwórz sylabus na cały semestr (do ferii zimowych)
- aSprawdź zagadnienia gramatyczne i leksykalne w tabeli „scope and sequence” w książce nauczyciela,
- W osobnej tabelce wynotuj je wraz z nazwami gier i zabaw oraz ich numeracją z naszego „Box”
- Zweryfikuj z Metodykiem szkolnym swój sylabus.
III. Jak należy obsługiwać dziennik elektroniczny?
Wprowadź temat zajęć w następujący sposób:
- Lekcja nr …, temat…., nowe zagadnienia:…., strony w podręczniku i ćwiczeniach.
- Inne informacje (np. gramatyka, praca pisemna) oraz na koniec obowiązkowo zadanie domowe, można także podyktować dzieciom notatkę dla rodzica.
- Fiszki (kursy Clever) – ENGLISH CODE
Pod koniec każdych zajęć przygotowujemy fiszki i egzekwujemy pracę z nimi w domu. W tym samym oraz następnym dniu. Więcej o English Code: http://angielskirzeszow.pl/english-code-czyli- efektywna-nauka-slowek/ - Odnotuj obecność uczniów
- Wstaw uczniom oceny
- OBOWIĄZKOWO ZAZNACZ OPCJĘ „OPUBLIKUJ” 😉
IV. Jak i za co oceniać i nagradzać uczniów?
Oceniamy uczniów w zależności od kursu jaki uczymy.
- Pick Up 1 – oceniamy za zaangażowanie w zajęcia i chęci, dając pieczątki z „magicznego pudełka nauczyciela” po każdej lekcji. Za tym mogą iść także cukierki z „pudła magii”.
- Clever – oceniamy od 1 do 6 oraz dajemy do zeszytów pieczątki z „magicznego pudełka nauczyciela” (np. Po 3 pieczątkach może być cukierek lub kilka… to zależy od nas jaki system sobie ustalimy)
- Exam – tutaj oceniamy jak w Clever, ale także procentowo w tabelce (1 i tej samej na cały rok) odnotowujemy wyniki comiesięcznych egzaminów próbnych.
V. Relacje z uczniem i rodzicem
Nasze podejście i zachowanie w stosunku do ucznia ma olbrzymie znaczenie i musi być zrównoważone. Nie możemy być tylko „suchym belfrem czy belferką”, ale także nie chcemy być „kumplem lub kumpelką”.
Trzymanie dyscypliny podczas części zajęć i złagodzenie jej w innej musi być dobrze wyważone.
Z rodzicem należy rozmawiać szczerze. Jeśli jest uczeń słaby i/lub niegrzeczny to należy to powiedzieć grzecznie ale bez ogródek. Mamy swoją godność i wymagamy szacunku. Jeśli dziecko lub rodzic go nie okazuje i nie stosuje się do regulaminu, nie kontynuuje u nas nauki.
Z rodzicem rozmawiamy po skończonych zajęciach zawsze mówiąc o tym jak dziecko się zachowywało i czego się dziś nauczyło.
VI. Przebieg zajęć.
A. Pick Up 1
Zajęcia dla dzieci od 3-6 lat w wymiarze 1 godziny tygodniowo na własnych materiałach oraz zużyciem własnej platformy Pick Up Sensory English.
Link: pickup.edu.pl Hasła do poszczególnych modułów: wrzesieńwunionj@ck, p@ździernikowo, listop@dowo
(Tutaj pojawią się nowe hasła do kolejnych miesięcy)
Zajęcia dzielimy na kilka części:
1. Rytuał na powitanie. Gdzie? Na macie lub dywaniku, razem, w kółeczku.
Może to być na przykład pieska śpiewana razem wraz z wideo z YouTube: Hello:
Lub inne według uznania.
Rytuały są ważne w nauce dzieci i ich cechą jest każdorazowa powtarzalność. Dziecko wie co będzie i czuje się bezpiecznie jak u siebie w domu.
2. Wprowadzenie nowego materiału. Gdzie? Również na macie i w kółeczku.
Tutaj mamy dowolność technik. Bardzo fajnie do wprowadzenia nowych słówek służą „flashcards” czyli karty obrazkowe (LINK do pomysłów na gry i zabawy z flashcards), których mamy mnóstwo, a jeśli nie mamy, to możemy wydrukować i zalaminować.
Możemy także połączyć użycie kart z napisami do czytania globalnego, najpierw połączyć je z obrazkami a następnie poprosić dzieci aby je połączyły. Na końcu pokazać same wyrazy i zobaczyć czy dziecko potrafi je przeczytać oraz przetłumaczyć.
Fiszki do zabawy. W II fazie wprowadzania nowych słówek możemy także użyć fiszek obrazkowych (nasze własne w przygotowaniu) oraz gier i zabaw z nimi.
3. Pierwsze utrwalenie poznanych zwrotów i słówek. Gdzie? Przy stolikach.
W tej części lekcji zaprosimy dzieci do stolików i popracujemy z karty pracy z drukowanymi literkami i słówkami według ich instrukcji. Należy je dobrze przeanalizować przed lekcją – niektórych jest dość sporo – które przerobimy? Które dzieci zrobią w domu?
4. Projekt sensoryczny – drugie utrwalenie poznanych zwrotów i słówek. Gdzie? Przy stolikach.
W tej części przygotowujemy z dziećmi projekt sensoryczny według sylabusu i kalendarza Pick Up.
5. Zadanie domowe – praca z fiszkami (w przygotowaniu) oraz z kartami pracy (w portfolio).
B. Clever English
Zajęcia dla dzieci w wieku szkolnym od I do VII klasy oraz liceum I i II klasa.
Zajęcia prowadzimy w systemie 2+1. Czyli 2 godziny lekcyjne po 45 minut plus 1 godzina KONWERSACJI. (System ten można sobie odpowiednio podzielić jeśli dzieci nudzą się w pracy z podręcznikiem non stop).
Potrzebne rzeczy: Podręcznik, ćwiczenia, zeszyt i piórnik.
1. Początek zajęć
Witamy się z uczniami, pytamy o ich weekend, krótko nawiązujemy dobrą relację i pozytywnie nastawiamy do pracy, a następnie sprawdzamy zadanie domowe.
2. Prezentacja materiału
Słuchacze wpisują do zeszytów temat nowej lekcji. Objaśniamy czego się dziś nauczymy i po co nam to się przyda (Warto o tym mówić co tydzień, obrazuje przykładami, np. „Po co wam czas Past Simple? Będziecie mogli opowiedzieć co robiliście wczoraj, w weekend lub na ostatnich wakacjach.”) Pozostałą część lekcji przeprowadzamy ściśle według instrukcji w książce nauczyciela.
3. „English Code”
To nasza metoda zapamiętywania słówek – teraz zostają one w głowie na dłużej, a nauka jest lekka i przyjemna! Na czym polega ENGLISH CODE?
Co tydzień lub co dwa tygodnie – w zależności od potrzeb, słuchacze dostają zestaw fiszek o innym kolorze. (W sekretariacie mamy kolorowe kartki i z nich możemy korzystać, nożyczki można pożyczyć z sali nr 3 a następnie je tam odnieść po skończonych zajęciach)
Słowa znajdujące się na fiszkach należy przeczytać w systemie 6 powtórek:
- Pierwsza powtórka zaraz po wprowadzeniu, (słuchacz na lekcji)
- Kolejna tego samego dnia wieczorem, (słuchacz w domu – najlepiej pod okiem rodzica)
- Następna powtórka na następny dzień, (słuchacz w domu – też z rodzicem)
- Czwarta powtórka za tydzień na lekcji, (słuchacz z lektorem)
- Piąta za miesiąc na lekcji, (słuchacz z lektorem)
- Szósta za 3 miesiące podczas lekcji, (słuchacz z lektorem).
- Pomysły na zabawy i naukę z fiszkami znajdziesz TUTAJ
4. Zadanie domowe
Zawsze zadajemy uczniom zadanie domowe.
Najlepszy sposób to podczas lekcji korzystanie z podręcznika a do domu zadanie uczniom odpowiedników sekcji w książce ćwiczeń. W dzienniku elektronicznym odnotowujemy dla informacji rodzica co dzieci mają zrobić w domu.